Įdomu!Straipsniai

Hiphopo kultūra Prancūzijoje (HipHop.lt 2007)

Hiphopo kultūra Prancūzijoje yra be galo įdomi ir stipri kultūra, kuri užima vieną iš išskirtinių vietų pasaulyje.

 

Prancūziško hiphopo industrija savo dydžiu ir populiacija yra ne ką mažesnė nei Amerikoje. Tie, kas domisi šios šalies hiphopo kultūra, vienareikšmiškai gali šį teiginį pagrįsti. Tai rodo galybė įvairiausių muzikinių projektų ir projektėlių, parduotų albumų tiražai, vieni kokybiškiausių vaizdo klipai, radijo eteriai bei superiniai koncertai…Remiantis faktais, 500.000 kopijų tiražu parduoti albumai ir perpildytos koncertų salės, kuriose apsilanko apie 6000 žmonių – tai nieko nestebinantys skaičiai Prancūzijoje…

Manau, daugelis US atlikėjų galėtų tik pavydėti tokių Prancūzijos gyvų klasikų sėkmės, kaip NTM, Alliance Ethnik, IAM, Assassin ir MC Solaar. Šiai dienai šiek tiek pritilęs MC Solaar buvo pirmasis Prancūzijos mc, pardavęs savo albumą 1 000 000 kopijų tiražu. Nuo to laiko bet kuris reperis parduoda apie 300,000 kopijų kiekvieno savo albumo. Tai rodo, kad ši muzika ir kultūra yra labai mėgstama ir susilaukia labai didelio dėmesio Prancūzijoje bei kitose šalyse.

 

Visi aukščiau paminėti atlikėjai ir dar keletas, tokių kaip Psykorat, Oxmo Puccino turi pasirašę sutartis su leidybine firma Delabel. Kaip teigia šios kompanijos atstovas (MD-manager director) Laurensas Tuoty, šios grupės susilaukia sėkmės dėl to, kad žmonės, dirbantys su atlikėjais, puikiai supranta hiphopo kultūrą. „Aš turiu reikalų su hiphopu nuo pat jo gimimo Prancūzijoje. Aš įkūriau pirmą Tv kanalą, skirtą šiai kultūrai. Daugumos leiblų pasirašo sutartis su atlikėjais, tačiau nedirba su jais taip, kaip reikia, nes pirmiausia reikia mylėti hiphopą…“

 

ntm

 

Interpretuojant Laurenso Tuoty žodžius galima pasakyti, kad negalima atlikėjus surišti su savo taisyklėmis ir kištis į jų kūrybą, nes tai dažniausiai sugadina grupės ar atlikėjo reputaciją. „Mes nuo pat pradžių skiriame nemažai pinigų atlikėjams. Mes investavome daug pinigų į pirmąjį IAM albumą. Įrašai vyko New York‘e. Hiphopas – tai judėjimas, kuris stiprus ir dėl savo skambesio“.

 
Jeigu dabar grįžtumėme į Paryžių, į 80-ųjų pabaigą, turėtume galimybę apsilankyti daugelyje vakarėlių ir pamatyti kilometrinių ilgių traukinius su graffiti. Tuo metu visi keturi hiphopo elementai buvo pastebimi visur. „1985 metais, kai aš tapau šios kultūros dalimi, ji dar nebuvo industrija“, – prisimena vienas iš grupės Assassin narių Squatt. „Kai mes pradėjome, buvome viena iš pirmųjų grupių Prancūzijoje, taip pat pirmieji, kurie užbombino metro stotį“.

 

Štai ką apie tuos laikus prisimena Dj‘ai iš grupės Alliance Ethnik – Fast Jay ir Crazy B: „Senojo hiphopo mokyklinė era buvo įkvepianti, nepaprastai paliekanti įspūdį ir, be abejo, mažai matoma. Buvo labai mažai koncertų, o gauti kokį vinilą iš New York‘o buvo labai sunku“.

 
Nuo to laiko ši kultūra tapo itin didele industrija, kurios dalimi tapo ir tie patys Assassin, kurie yra vieni iš kovotojų prieš šią industriją. „Mes susitarėme su Delable/Virgin pasirašyti tik dalinę sutartį. Mes viską darome patys. Nenorime, kad kiti kontroliuotų mūsų karjeras ir tai, ką mes darome. Mes nenorime tapti kontrakto aukomis, dėl to visada stengiamės, kad mus suptų tik savi žmonės. Prieš pasirašydami sutartį mąstėme apie 7 mėnesius“.

 

Fast Jay laikosi tokios pačios pozicijos, tik jis daugiau susijęs su radijo eteriu. Prancūzijoje yra viena radijo stotis, kurios visas eteris skirtas šviesti klausytojų auditoriją hiphopo muzika. Beje, tai antra pagal dydį radijo stotis šalyje, išties įspūdingas faktas. Ši radijo stotis nepriklausoma gali groti repo muziką ir iškelti mc bei grupes į aukštesnį lygį. Tačiau galima pažiūrėti iš kitos pusės: „Eina jie na***… Jie sukūrė monopoliją ir garsiai šaukia, kad myli hiphopą, bet jie tiesiog uždirba milžiniškus pinigus iš tų, kurie klauso šią muziką. Mano žodžiai nereiškia, kad negrokite mano kompozicijų per Skyrock‘ą. Šiandien jie groją mano muziką tik dėl to, kad tai verslas. Rytoj jie jau jos nebegros, nes jiems tai jau nebus modernu“.

 

oxmo

 

Prancūziškas hiphopas gyvuoja dėl to, kad jis iki šiol išlieka teisingas, nuo pradžių iki pabaigos ištikimas savo žmonėms ir savo bendruomenei. Atlikėjai negaili kritikos politinėmis temomis, savo kūryboje jie nagrinėja visas tematikas, susijusias su rasistiniais įstatymais emigracijoje, socialinėmis problemomis, problemomis mokslo bei teisėsaugos srityse.

Ne paslaptis, kad Prancūzijoje didelį palaikymą turi politikas Žanas Maria Le Pennas, Le Front Nationale (nacionalinis frontas) partijos lyderis. Virš milijono žmonių balsuoja už šią rasistinę partiją, kuriai priklauso daugelis merų ir savivaldybės atstovų, esančių šiaurinėje Prancūzijos pusėje. Keista, šiais laikais atsiranda vis daugiau tokių organizacijų. Neseniai tas pats įvyko ir Vokietijoje, kur rinkimus laimėjo taipogi viena nacionalistinė partija, kuri pasisako už svastikines idėjas. Ši kultūra ir patraukli tuo, kad joje galima pasipriešinti tokiems judėjimams ir pakovoti už savo ir savo bendruomenės teises. Prancūzijos reperai savo kompozicijose bando informuoti žmones apie galimas bėdas vienu ar kitu klausimu.

1995 metais Prancūzijoje buvo reglamentuotas naujas įstatymas. Jeigu radijo stotis groja daugiau kaip 60% importinės muzikos, tokia radijo stotis gali tikėtis didelės baudos. Tokie įstatymai, be abejonės, padėjo tokioms grupėms kaip NTM ir IAM įsiskverbti į Prancūzijos muzikos atmosferą ir tapti grupėmis, kurios vedė paskui save visą hiphopo kultūrą…

 

Iš tikrųjų tai tik maža dalis istorijos apie Prancūzišką hiphopo kultūrą. Galima būtų kalbėti daug, tačiau epilogui norėčiau pasakyti tik vieną dalyką. Būkime atviri ir teisingi visų pirma sau ir tik tada galėsime būti atviri visiems… Hiphopas tuo ir ypatingas, kad jis jungia skirtingus žmones, nesvarbu, kokios jie rasės bebūtų. Kalbant apie industriją, seniai aišku, kad hiphopas tapo dalinai verslas. Verslas, iš kurio gyvena daug žmonių ir jiems svarbiausia nebūtinai mylėti hiphopą, jie gyvena iš mylinčių hiphopą… Aš nemotyvuoju Jūsų prieš komerciją. Investicijos į hiphopą padeda jį iškelt į viešumą, galbūt padaryt brandesnį ir kokybiškesnį. Aš už tai, kad hiphopas turėtų svorį visuomenėje, kad būtų autoritetingas. Geras pavyzdys yra prancūziško repo primadona Diams. Apklausa Prancūzijoje parodė, kad ji yra įtakingiausių Prancūzijos žmonių sąrašo trečioje vietoje. Ji kviečiama į įvairias laidas, kuriose nagrinėjamos įvairios socialinės ir politinės tematikos.

 

 

Autorius K1

Susiję

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.

Close